Kde se vzala černá skříňka?

Kde se vzala černá skříňka?

Věděli jste, že je tomu už padesát let, co má být takzvaná černá skříňka na palubě všech dopravních letounů? Tuto samozřejmost každého letadla však ve skutečnosti málokdo viděl, přesto je tak důležitá. Úkolem černé skříňky je podat v případě nehody případné svědectví o tom, jaké jsou příčiny způsobené nehody. Její informace jsou ceněné hlavně ve chvíli, kdy danou leteckou nehodu nikdo nepřežije nebo kdy bude jen minimum svědků.  

Jak jsme zmínili, černá skříňka, která ve skutečnosti nemá černou barvu, musí být na palubách letounů už více jak padesát let. A jak také bylo zmíněno, její barva není černá, i když se to o ní povídá. Ve skutečnosti má barvu oranžovou, a to proto, aby ji lidé co nejrychleji a nejsnáze našli, kdyby ji přece jen hledali.  

Jak vypadala první černá skříňka? 

Používejme však označení “černá skříňka“, i když tedy není přesně jasné, proč se takto černé skříňce říká. Pravdou je, že první podoba těchto skříněk byla taková, že skříňky byly vlastně oválné a červené, přezdívalo se jim tehdy červené vejce. Stojí za ní australský chemik, který byl přizván k sérii vyšetřování leteckých dopravních nehod. Všiml si, že odborníci opravdu jen stěží odhadují, co mohlo k nehodě vést nebo proč k ní vůbec došlo. A tak ho napadlo vytvořit černou skříňku, která by zaznamenávala konverzace pilotů v kokpitu. A roku 1957 taková první černá skříňka skutečně spatřila světlo světa.  

Nejdříve to byla součást britských letadel 

I když dnes už musí být černá skříňka na palubě skutečně všech letounů, dříve byla součástí jen britských letadel. Po prvním odhalení černé skříňky se spustila vlna dalších prototypů a patentů na stejné, leč trochu propracovanější vynálezy, které sloužily ke stejnému účelu.  

Nabízí se otázka, jak to bude s černými skříňkami v budoucnu. Podle všeho taková skříňka už nemá v budoucnosti místo. Konverzace a údaje se mají zaznamenávat přímo v letadlech, kdy informace budou posílány přes satelity.