Citroën DS – luxus na čtyřech kolech
Jeden ze nejpřevratnějších vozů vůbec. Během let jeho výroby snad nezažil dne, kdy by se jeho prodeji nedařilo. Do automobilismu totiž přinesl technologie až do té doby nevídané. Citroën DS byl poprvé představen na prestižním autosalonu v Paříži roku 1955. Co za jeho úspěchem stálo?
Neobvyklý vzhled karoserie
Začněme tím, co může člověk hned na první pohled vidět. A tím je ta nádherná ladná karoserie. Nenajdete na ní nic strojového, nebo co by připomínalo klasický hranatý automobil. Může za to vděčit svým designérům, kterými byli italský sochař Flaminio Bertone a letecký inženýr André Lefébvre. Po zjištění profesí těchto dvou mužů již tvar karoserie ani nepřekvapí. Citröen DS byl vyráběn jako čtyřdveřový sedan, combi a cabriolet. Jenže kabrioletů bylo vyrobeno jen málo a jsou dnes velice vzácné.
Natáčení světel v zatáčkách
Tento umělecký kousek byl posazen na hydropneumatickém podvozku, díky čemuž posádka zažívala až nemístný luxus. V roce 1967 přišel výrazný face-lift, během něhož získal tento Citroën své charakteristické prvky. Patří mezi ně hlavně natáčení světel během projíždění zatáček. Toho bylo dosaženo napojením světlometů na řízení a mohly se natočit až do úhlu 80 stupňů a osvětlit tak vnitřek zatáčky.
Citroën DS zažil i závodní úspěchy
Tyto technologie byly skvělé, ale výraznou slabinou byla motorizace. V první verzi Citroënu DS byla použita pohonná jednotka z vozu Traction-Avant, který pocházel z roku 1934. To se naštěstí po několika letech změnilo a pod kapotu se dostal čtyřválec 1.9 litru o výkonu 75 koní. A díky použití samočinné převodovky se maximální rychlost dostala až na krásných 137 km/h. V roce 1972 se dokonce začal používat motor 2.3 litru. Citoën DS nezávisle na použité motorizaci zažil úspěšné závodní roky 1959 a 1966, přičemž několikrát zvítězil i na Rallye Monte Carlo.